Hvordan jeg lærer best ?
Personlig læring
"Å være klar over og ta kontroll over egen læring"
Jeg kan kjenne meg igjen i det humanistiske synet på læring som vektlegger behovet for mesting og selvrealisering. Dette har kanskje sammenheng med at jeg allerede har en utdannelse som jeg lever av og det meste av det jeg nå midtveis i livet prøver å lære gjør jeg helt frivillig. Det er for det meste drevet av indre motivasjon. Å stryke på et studie er derimot lite fristende så jeg lar meg klart styre også av ytre belønning.
Refleksjon over hvordan læring foregår hjelper meg i læringssituasjoner. Jeg er kjent med at det kreves både konsentrasjon og repetisjon.
Læringsstrategier: Hvilken fremgangsmåte gjør at jeg lærer best?
Å begynne med å få oversikt over målet for læringen er viktig.
Deretter å skaffe en oversikt over lærestoffet og strukturere det.
Lese eller se gjennom og notere stikkord. Styrkenotat fremfor tankekart.
Samtale med andre for å få tilbakemelding på om det jeg tror er riktig faktisk er det.
Å lage styrkenotat dersom det jeg lærer skal omgjøres til et notat eller en presentasjon.
Gjennom en slik prosess vil en kunne klatre i Blooms taksonomier. Ved å tilegne seg kunnskap vil en i konkrete situasjoner kunne anvende det man har lært. Resultatet av anvendelse vil gi grunnlag for vurdering.
Jeg mener dette fungere godt for kunnskaps og ferdighetsmål. Når det gjelder holdningsmål derimot så er kunnskap bare en del av holdningsendringsteorien og hvis det er snakk om holdningsendring så er det mulig at man midtveis i livet er blitt noen sementert.
Når det gjelder Gardners intellingestyper kjenner jeg meg igjen i noen mer enn i andre. Oppdelingen i de ulike intelligenstypene gir meg liten innsikt i egen læring.
Dunn og Dunns læringsstiler handler om individets personlighetstrekk som sier noe om personlige læringspreferanser. Det er viktig å vite at mennesker er forskjellig, har sterke og svake sider og at det som passer for den enen ikke passer for den andre. Dette systemet har ikke appelsert til meg. Vi må erkjenne at svært mye læring foregår i grupper der vi må tilpasse oss hverandre, varierte undervisningsmetoder vil hjelpe de fleste. Det er kansje også en fordel for enkeltindividet å være i stand til å tilpasse seg ulike måter å lære på.
Hvis en personlig klarer å nå anvedelsesnivået til Bloom og selv vurderer at den nye kunnskap var nyttig vil det være en form for selvevaluering. Det er nyttig å vurdere hva man har lært og også hva som ikke gikk slik en hadde tenkt. Formell vurdering kan være nyttig og fungere som både ytre motivasjon i læreprosessen og som belønning etter læreprossessen er over.
Ja, dette vil jeg veldig gjerne vite mer om.
SvarSlettNå har jeg skrevet mer utfyllende :)
SvarSlettJeg er ikke helt med på at problemstillinga om læringsstiler er noe som kan appelere til en eller ikke. Det rimelig godt dokumentert at det finnes ulike læringsstiler og at enkelte foretrekker en eller flere av disse og ut fra det legger opp sin læringsstrategi (som du også nevner for deg selv tidligere). At enkelte av oss er litt som laksen og både svømmer i salt og ferskt vann (ikke er så nøye med stilvalget) og kan lære godt på alle måter er vel også kjent. Derfor må vel læringsstiler aksepters og vurders i egen læring.
SvarSlettJeg er også litt uenig med deg i det du skriver om gruppelæring. Etter at jeg selv kunne velge, vet jeg at jeg kan lære like mye uten en tradisjonell gruppe å samhandle med. Hvis vi utvider gruppebegrepet og sier at passive medier på internett er gruppemedlemmer, vil jeg kanskje være enig i ditt utsagn om at "svært mye læring foregår i grupper".
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettTakk for svar! Det var kjekt :)
SvarSlettJeg tror ulike teorier i større eller mindre grad kan appellere til ulike personer uten at det betyr at man mistror eller ikke aksepterer det faglige innholdet. Det var ikke min mening å antyde at innholdet i teorien om læringsstiler ikke holder mål. På individnivå kan jeg være enig i at det er viktig å kjenne seg selv og hvordan man selv lærer best. På gruppenivå er jeg mer skeptisk i forhold til de kurs jeg har vært på innenfor dette synet. Jeg tror vi må akseptere at mye av læringen i de ti obligatorsike årene i norsk grunnskole foregår i grupper. Jeg har tro på varierte metoder som inkluderer de ulike læringsstilene for gruppen mer enn å rendyrke bruken av læringsstiler for enkelteleven.