onsdag 11. desember 2013

Besvarelse øving 3: Pedagogisk bruk av PLN


Samfunnsfag i vgs. – forslag til årsplan som er PLNifisert.

 

Samfunnsfag er et tre timers fag i vgs på alle studieretninger.

Det er fagets læreplan med kompetansemål som sier hva elevene skal lære. Læreplanen i samfunnsfag ble revidert i 2013 og det nye hovedområdet Utforskeren kom til. Læreplanen sier ikke noe om undervisningsmetoder eller hvordan elevene skal vurderes.

En tradisjonell måte å undervise elevene på er å benytte en lærebok og gjennomgå stoffet i den del for del. En noe mer moderne måte er å benytte NDLA som er et digitalt læremiddel laget som erstatning eller supplement til lærebok.

Elever i videregående skole har sin egen bærbare pc og skolene bruker læringsplattformer. Its Learning vil bli brukt aktivt i faget. Klassen har sin egen side. Der vil det være mappe for hver del med teoristoff. Mappe med planer og mappe med prøver.

Jeg har i denne oppgaven valgt å lage et forslag til årsplan i samfunnsfag. Jeg ønsker at elevene skal ha en tradisjonell lærebok å støtte seg til. Mange elever opplever det som en oversiktlig og lett tilgjengelig kilde til lærestoffet. I tillegg ønsker jeg at elevene skal bruke den digitale læreboken på NDLA.

”Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner, som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt, enn vi makter alene.”

PLE som betyr personlig læringsnettverk. Mitt mål med denne årsplanen er å benytte undervisningsmetoder som lærer elevene å etablere og benytte seg av sitt eget personlige nettverk.

ITs Learning er et arbeidsredskap for elevene i faget. Der vil de ha fagmapper, finne oppgaver, levere oppgaver, gjennomføre tester, gjennomføre vurderinger og delta i gruppediskusjoner i diskusjonsforumet.

Blogg vil være et gjennomgående arbeidsredskap gjennom hele året. Elevene skal selv lage bloggen og kommentere hverandres innlegg. Her skal det arbeides både i gruppe og individuelt.

Gjennom året vil elevene bli introdusert for andre aktuelle nettsteder som kan bidra i deres personlige nettverk slik som TED, You Tube, Wikipedia mm.

Dette er et tretimersfag og det er begrenset hva man får tid til. Jeg mener det jeg her viser til  er gjennomførbart.

Denne årsplanen er en oversiktsplan, en ved å følge den vil elevene i samfunnsfag få arbeide på en annen måte enn det de vanligvis gjør i skolen i dag. Etter et slikt år mener jeg elevene vil være mer bevisst sitt eget PLE og bedre i stand til selv å bidra aktivt i egen læring.

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Du har gjort ein skikkeleg jobb med å få revidert årsplanen og modinisert den. No kjenner eg ikkje lærebøker i samfunnsfag så eg lurer på om oppgåvene i læreboka oppfordrar til bruk av eksterne kjelder eller om det er nok med læreboka/ndla. Det kunne jo ha vore krav til at i bloggen skulle dei ha brukt eksterne kjelder eller personar.

    Har sjølv brukt faste grupper på 4 i år i eit fag med litt varierande hell i gruppesammansetningen. Hadde vore greit å fått høyrt noko om korleis du tenker å gjera denne samansetningen. Når det gjeld evaluering; i kva grad skal bloggande verta teljande/vurdert formelt som ein del av karaktergrunnlaget. Eller vil du ha det som godkjent /ikkje godkjent?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ønsker å vurdere bloggen med karakter. Jeg frykter at det kan by på utfordringer både med hensyn til tid og med hensyn til at det er grupper som legger ut hovedinnleggene. Det er dermed mulig at det blir godkjent/ ikke godkjent. På gruppefremføringer buker jeg Over Middels-Middels-Under Middels (OM-M-UM) det kan også være et alternativ.

      Slett
  2. Hei Berte!
    Dette ser flott ut. Du har laget en hel årsplan som er PLN-basert. Spennende! Jeg lurer litt på om du har tenkt over alle mulighetene som ligger i It's Learning, elevene kan jo f.eks lage tester til hverandre og selv finne fagstoff som de kan dele med de andre. Eller tenker du at det primært er lærerens oppgave å fylle mappene med teoristoff?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg at når jeg har valgt å bruke blogg på denne måten så medfører det at det at elevene må bruke endel tid på det og dermed må lærer lage testene. Jeg er ellers enig med deg i at det er god og nyttig lærdom for elever å være med å lage tester/ prøver.

      Slett
  3. Hei Berte! Synes du har gjort en god og detaljert jobb her og det blir spennende å se hvordan elevene responderer på dette! Jeg har ikke like stort pensum som deg i mitt fag og har derfor brukt mer tid på å begrunne det å arbeide med blogg og en PLN - ifisering av faget. Hvis du selv skal trekke frem et viktig argument for å jobbe på denne måten, hva ville det vært?

    SvarSlett
  4. Hei Berte! Dette kommer til å bli et bra opplegg, noe sånt kan jo egentlig jeg også prøve å få til i mine fag. Skal elevene opprette en blogg hver eller vil du godta at to og to oppretter blogg sammen eller har du andre gode ideer om hvordan det kan organiseres?

    SvarSlett