Læreplan i samfunnsfag - kompetansemål
Hovudområdet
grip over i og inn i dei andre hovudområda i faget, og difor skal ein arbeide
med kompetansemåla i utforskaren samtidig med at ein arbeider med mål frå andre
hovudområde. Hovudområdet handlar om korleis ein byggjer opp samfunnsfagleg
forståing gjennom nysgjerrigheit, undring og skapande aktivitetar. Å stimulere
til kritisk vurdering av etablert og ny samfunnsfagleg kunnskap ved å bruke
kjelder og kjeldekritikk er sentralt. Utforskaren omfattar òg formidling,
diskusjon og utvikling av samfunnsfagleg kunnskap og kompetanse.
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- formulere ei aktuell
samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke
fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
- utforske aktuelle lokale,
nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og
skriftleg med presis bruk av fagomgrep
- bruke varierte digitale
søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv
problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen
til kjeldene
- bruke samanfallande og
motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg
problemstilling
- drøfte samfunnsfaglege tema
i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre
sine innlegg
Hovudområdet
omfattar sosialisering, personleg økonomi, fleirkulturelle samfunn, religionen
si rolle i kulturen, samlivsformer og kriminalitet. Det handlar òg om
likestilling, urfolk, etniske og nasjonale minoritetar, korleis framandfrykt og
rasisme kan motarbeidast, og kven og kva som påverkar ungdom i dag.
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- definere sentrale omgrep
knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje og diskutere trekk
ved sosialiseringa av ungdom i Noreg
- gjere greie for rettane ein
har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar
- rekne ut inntekter, setje
opp budsjett for eit hushald og vurdere korleis livssituasjon, sparing og
låneopptak påverkar personleg økonomi
- analysere omfanget av ulike
former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan
førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer
- definere omgrepet kultur og
gje døme på korleis kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer
varierer frå stad til stad og endrar seg over tid
- beskrive trekk ved samisk
kultur i dag og reflektere over kva det vil seie å vere urfolk
- diskutere korleis religiøs,
etnisk og kulturell variasjon skaper moglegheiter og utfordringar
- drøfte årsaker til at
fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan
motverke dette
Hovudområdet
handlar om næringar, bedrifter, etablering, yrkesval og arbeidsløyse. Det
dreier seg òg om organisasjonane i arbeidslivet og lønnsdanning, og om
arbeidslivet i dag og dei prinsippa og verdiane det byggjer på.
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- finne informasjon om ulike
yrke og diskutere moglegheiter og utfordringar på arbeidsmarknaden i dag
- reflektere over verdien av
å ha eit arbeid og kva som kjenneteiknar eit godt arbeidsmiljø
- gjere greie for årsaker til
arbeidsløyse og drøfte måtar ho kan reduserast på
- diskutere etiske
problemstillingar i arbeidslivet
- gjere greie for
arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i
arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår
- vurdere moglegheiter for og
utfordringar ved å etablere ei bedrift og trekkje ut hovudlinene i ein
resultat- og balanserekneskap
- drøfte verdien av
likestilling og konsekvensar av ein kjønnsdelt arbeidsmarknad
Hovudområdet
omfattar det politiske systemet på alle nivå og velferdsstaten. Det handlar om
dei politiske partia og kva som kan truge demokratiet. I dette hovudområdet
blir det òg lagt vekt på samanhengar mellom styreform, rettsstat og
menneskerettar.
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og diskutere
korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å
bruke ulike kanalar for påverknad
- gjere greie for ulike
utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og
minoritetar
- diskutere korleis makt og
innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
- diskutere samanhengar
mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
- gjere greie for styreforma
og dei viktigaste politiske styringsorgana i Noreg, både norske og
samiske, og drøfte fleirtalsdemokratiet
- analysere grunnleggjande
skilnader mellom dei politiske partia i Noreg
- gjere greie for sentrale
kjenneteikn ved den økonomiske politikken i Noreg
- diskutere hovudprinsippa
for den norske velferdsstaten og dei utfordringane han står overfor
- diskutere omgrepa økonomisk
vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet
mellom dei
Hovudområdet
omfattar internasjonalt samarbeid, terrorisme, konfliktar, konfliktløysing og
fredsarbeid. Det handlar òg om globalisering, fordeling av ressursar,
berekraftig utvikling og Noregs rolle som internasjonal aktør.
Mål for
opplæringa er at eleven skal kunne
- definere omgrepet makt og
gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- definere omgrepet
globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- gjere greie for EUs mål og
styringsorgan og diskutere Noregs forhold til EU
- finne døme på ulike typar
konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale
aktørar kan gjere
- gjere greie for ulike
forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak
for å redusere fattigdommen i verda
- diskutere kjenneteikn på og
årsaker til terrorisme
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar